Articol de la Federatia pentru Accesibilizarea Romaniei
Evenimenete de multiplicare ALL IN
Evenimenete de multiplicare ALL IN in judetul Arges, in cadrul Asociatiei Paraschiva
Previzualizare mesaj:
trimite
Accesul la educație incluzivă pentru toți cursanții de toate vârstele este un drept fundamental al omului consacrat în Convenția Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități (UNCRPD, Națiunile Unite, 2006).
Statele părți au obligația de a elimina barierele juridice, fizice și organizaționale care ar putea împiedica persoanele cu dizabilități să acceseze educația și învățarea pe tot parcursul vieții. Aceasta include adaptarea adecvată a infrastructurii școlare, a programelor și a metodelor de predare, dar înseamnă și sprijinirea cadrelor didactice și a instituțiilor de învățământ, astfel încât acestea să poată oferi educație cu adevărat incluzivă pentru toți.
Viziunea finală pentru sistemele de educație incluzivă este de a se asigura că tuturor elevilor de orice vârstă li se oferă oportunități educaționale semnificative și de înaltă calitate în comunitatea lor locală, împreună cu prietenii și colegii lor. Pentru a face această viziune o realitate, toți profesorii trebuie să fie pregătiți în mod eficient pentru a sprijini toți cursanții să participe la toate oportunitățile educaționale. Acest lucru impune factorilor de decizie să ia măsuri adecvate pentru a angaja profesori, inclusiv profesori cu dizabilități, care sunt calificați în utilizarea resurselor didactice incluzive, și pentru a forma profesioniști și personal care lucrează la toate nivelurile educației. O astfel de instruire ar trebui să includă conștientizarea dizabilității și utilizarea de modele augmentative și alternative adecvate, mijloace și formate de comunicare, tehnici educaționale și materiale pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități (articolul 24.4).
În ciuda dispozițiilor Conventiei ONU, participarea semnificativă la educația adultă obișnuită și la programele de învățare continuă este încă departe de a fi realitate pentru mulți cursanți cu dizabilități. Lipsa unei pregătiri adecvate pentru practicienii din domeniul educației, precum și lipsa resurselor educaționale adecvate, flexibile și individualizate sunt barierele cheie în facilitarea unui acces mai mare al elevilor cu dizabilități la educația adulților.
ALL IN! Practicanții incredibili să ajute adulții cu dizabilități prin proiectul educație, ocupare și antreprenoriat social vizează abordarea acestor provocări, prin producerea de instrumente și resurse inovatoare incluzive pentru practicienii care sprijină persoanele cu dizabilități în educația adulților, precum și tranziția la ocuparea forței de muncă.
Acest document și recomandările propuse sunt rezultatul programului ALL IN! cercetarea proiectului privind situația actuală a practicienilor din educația adulților care susțin persoanele cu dizabilități din România, Grecia și Spania.
Ce este învățarea adulților?
Învățarea adulților este o fază cheie în continuitatea învățării pe tot parcursul vieții și se referă la participarea adulților la învățarea pe tot parcursul vieții. Învățarea adulților se referă de obicei la activitățile de învățare după încheierea educației inițiale și este o componentă vitală a politicii de învățare continuă a UE. Acoperă orice activitate de învățare (indiferent dacă este informală, non-formală sau formală).
În contextul social actual, abilitățile de bază bune, ca si achizitii ale persoanelor, sunt o necesitate, fie pentru ocuparea forței de muncă, incluziune, cetățenie sau coeziune socială. Persoanele cu abilități de bază slabe sunt din ce în ce mai excluse de pe piața muncii și sunt mai puțin susceptibile de a fi angajate social sau politic. La nivel național, competențele scăzute conduc la cheltuieli sociale mai mari și economii mai sărace și mai puțin dinamice. Învățarea adulților aduce beneficii considerabile pentru cursanți, pentru angajatori și pentru comunitatea largă: poate reduce inegalitatea socială, poate crește incluziunea, coeziunea și cetățenia activă; și să îmbunătățească sănătatea mentală și fizică.
În ciuda beneficiilor sale, participarea adulților la învățare este, în general, scăzută și variază foarte mult între țările europene: în general, cifrele stagnează și trec de la 1,4% la 31,6% (cifre din 2012). Ratele de participare sunt deosebit de dezamăgitoare pentru adulții cu vârstă scăzută, cu vârste mai mici și pentru persoanele cu dizabilități. În țările UE-28, aproape o persoană cu dizabilități din 10 cu vârste cuprinse între 15 și 64 de ani a participat la educație și formare (formală și non-formală); aceasta a fost de două ori mai mică în comparație cu persoanele fără dizabilități.
Educația adulților cu dizabilități
Învățarea adulților este cel mai divers din sectoarele învățării pe tot parcursul vieții; sistemele naționale de învățare a adulților sunt complexe și eterogene și variază semnificativ de la o țară la alta.
În ceea ce privește învățarea adulților cu dizabilități, aceasta poate fi livrată în programe de educație obișnuită sau programe care vizează în mod specific persoanele cu dizabilități, oferite de furnizori din sectorul public, privat sau non-profit sau de angajatori. Aceasta poate include centre de formare profesională, centre de învățare continuă, agenții publice, centre de ocupare a forței de muncă sau diferite programe de formare prin proiecte finanțate de UE și naționale etc.
Practicieni în educația adulților
ALL IN! proiectul recunoaște rolul practicienilor în educația adulților ca actori cheie în furnizarea de programe de calitate și sprijin pentru persoanele cu dizabilități pe parcursul călătoriei lor de învățare.
Profesioniștii în educația adulților cu dizabilități includ o serie de profesioniști implicați în procesele educaționale, de îndrumare și sprijin, cum ar fi: formatori, profesori (inclusiv profesori de sprijin și asistenți didactici), psihologi, asistenți sociali, terapeuți ocupaționali, mentori, antrenori de locuri de muncă , etc. Cooperarea între echipele multidisciplinare de practicieni este esențială pentru a oferi sprijin studenților adulți cu nevoi speciale de educație. Poate presupune furnizarea de servicii educaționale și de învățare pe tot parcursul vieții cu scopul de a sprijini bunăstarea persoanelor cu dizabilități, de a le promova viața independentă, de a facilita și încuraja integrarea lor în societate și de a spori accesul la ocuparea forței de muncă.
O forță de muncă cu predare profesională pentru adulți necesită o formare inițială a profesorilor de calitate, urmată de o dezvoltare profesională continuă. Practicanții din domeniul educației adulților ar trebui să dețină expertiză în domeniul lor de predare, să aibă cunoștințe despre metodele de predare specifice adulților și să utilizeze programe curriculare de înaltă calitate centrate pe aspecte practice și din lumea reală, mai degrabă decât pe învățarea centrată pe materie. În contextul educațional al cursanților cu dizabilități, este necesar un nivel suplimentar de expertiză pentru ca practicienii să ofere educație incluzivă și să facă față diversității în clasă.
Bariere cu care se confruntă practicienii din educația adulților în realizarea sprijinului incluziv
Cercetarea proiectului desfășurată în trei țări europene - România, Grecia și Spania - a analizat contextele naționale pentru practicienii din educația adulților care susțin persoanele cu dizabilități pentru a stabili provocările și nevoile cu care se confruntă acești profesioniști în realizarea unui sprijin incluziv.
Una dintre provocările cheie este absența unei căi de formare coerente și a standardelor de predare în educația incluzivă a adulților.
Dezvoltarea profesională a practicienilor care lucrează în învățarea adulților este un factor determinant vital al calității învățării adulților. Cercetările din UE arată că practicienii din educația adulților nu au, în general, calificări specifice în metodele de predare axate pe adulți. De asemenea, tind să lipsească înțelegerea teoretică a proceselor cognitive implicate în dezvoltarea alfabetizării adulților. Privind în mod specific practicienii care susțin persoanele cu dizabilități, cercetarea proiectului arată că acești profesioniști nu au abilitățile și competențele adecvate, inclusiv abilitățile TIC pentru predare, în afară de cei cu pregătire în educație specială.
Dobândirea competențelor de educație incluzivă nu face parte, în majoritatea cazurilor, din programa de formare a educatorilor pentru adulți. Competențele de sprijinire a persoanelor cu dizabilități în educația adulților nu sunt obligatorii sau o condiție prealabilă pentru ca un practicant să fie recunoscut oficial, certificat și înregistrat ca formator de adulți. În același timp, nu există un cadru organizat pentru furnizarea de formare continuă cu privire la astfel de probleme.
Există multe căi educaționale și profesionale pentru a deveni practicant în învățarea adulților și profesia nu este întotdeauna recunoscută în cadrul structurilor formale de carieră. În comparație cu alte subsisteme educaționale, învățarea pentru adulți se caracterizează prin procente mari de personal cu fracțiune de normă (și persoane care lucrează în mod voluntar), care pot avea puține perspective de carieră și sunt frecvent plătite la plata cu ora.
Materialele didactice și de sprijin adecvate nu sunt disponibile pe scară largă pentru a oferi suport individualizat și flexibil elevilor cu dizabilități
Curricule flexibile și metode de predare sunt necesare pentru a răspunde diverselor abilități și nevoi ale tuturor cursanților. Un obstacol major pentru practicienii din educația adulților din mediile de învățământ obișnuite este lipsa resurselor didactice adecvate disponibile pe scară largă, a metodelor de învățare și de lucru, inclusiv a sistemelor flexibile de evaluare care vizează nevoile diferiților cursanți.
În cazul în care planurile de învățământ și metodele de predare sunt rigide și există o lipsă de materiale didactice adecvate (de exemplu, ușor de citit sau Braille), adulții cu dizabilități prezintă un risc crescut de excludere. Sistemele de evaluare și autoevaluare sunt adesea axate pe performanța academică mai degrabă decât pe progresul individual și, prin urmare, pot fi, de asemenea, restrictive pentru persoanele cu nevoi educaționale speciale. Fără astfel de resurse, includerea reală a persoanelor cu dizabilități în programele de învățare pe tot parcursul vieții este foarte restricționată sau poate duce la abandon.
Există, de asemenea, o lipsă generală de fonduri în ceea ce privește achiziționarea de tehnologii de asistare sau centrate pe persoană, care pot spori procesul de învățare al cursanților cu dizabilități. Multe tehnologii de asistență sunt produse de diferite companii pentru a le comercializa pentru profit. Organizațiile de educație a adulților nu au acces la astfel de resurse din cauza lipsei de fonduri.
Există o lipsă de coordonare între părțile interesate implicate în educația adulților și procesul de sprijinire a persoanelor cu dizabilități pentru a răspunde nevoilor societatii actuale.
Programele și inițiativele pentru educația adulților și învățarea continuă a persoanelor cu dizabilități sunt fragmentate și nu sistematice. Există resurse specializate menite să sprijine cursanții adulți cu dizabilități, produse în principal de asociații și organizații non-profit prin proiecte specifice, însă nu sunt suficiente pentru a acoperi lacunele existente la nivel național. În același timp, fără parteneriate între sistemele de învățământ obișnuite și organizațiile societății civile, astfel de resurse nu sunt transferate în mod corespunzător, amplificate și puse la dispoziție pe scară largă.
Programele de formare nu evoluează și nu sunt actualizate sau îmbogățite în mod constant și, în general, nu există o interconectare între programe și contextul social în care aparțin sau se angajează persoanele cu dizabilități.
Ar trebui stabilite parteneriate strategice între furnizorii de educație, autoritățile publice, furnizorii sociali și angajatori pentru a determina decalajul de competențe și oportunitățile de locuri de muncă disponibile pe piață. Acestea ar putea conduce la proiectarea de programe personalizate de care ar putea beneficia atât adulții cu dizabilități care caută un loc de muncă, cât și angajatorii care au nevoie de angajați instruiți. Ar trebui folosite metode inovatoare de învățare, cum ar fi instruiri la locul de muncă cu sprijinul practicienilor specializați, cum ar fi consilierul profesional, mentorii, antrenorii de locuri de muncă etc.
Împreună putem face mai mult pentru practicienii din educația adulților
O echipă multidisciplinară de profesioniști în educație pentru adulți bine calificați trebuie să ofere sprijin eficient și eficace persoanelor cu dizabilități pe tot parcursul procesului de învățare și să faciliteze tranziția către un loc de muncă. Pentru a realiza acest lucru, practicienii din educația adulților ar trebui să aibă instrumentele și autonomia pentru a dezvolta medii de învățare incluzive și să sprijine pe deplin punerea în aplicare a Convenției ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități.
Practicanții care sprijină persoanele cu dizabilități în educația adulților au nevoie de facilitarea cadrelor și oportunităților pentru a face față provocărilor cu care se confruntă în prezent în munca lor.
Mai jos sunt recomandările noastre pentru factorii de decizie europeni, factorii de decizie naționali și regionali, furnizorii de educație, serviciile de sprijin și angajatorii cu privire la acțiunile pe care le pot întreprinde pentru a concepe cadre de politici care să sprijine practicienii din educația adulților în realizarea incluziunii persoanelor cu dizabilități.
Recomandări pentru factorii de decizie europeni:
Mesajul cheie 1: Este necesară o viziune și un angajament UE clare pentru a îmbunătăți politicile care au impact asupra practicienilor din educația adulților
Mesajul cheie 2: Este necesară o forță de muncă calificată în educația adulților pentru a oferi educație de înaltă calitate și pentru a sprijini în continuare cursanții adulți cu dizabilități
Recomandări pentru factorii de decizie naționali și regionali:
Recomandări pentru furnizorii de educație:
Mesajul cheie 3: Practicienii din educația adulților au nevoie de materiale adecvate și medii de educație flexibile pentru a sprijini cursanții cu dizabilități pe parcursul călătoriei lor de învățare
Recomandări pentru factorii de decizie naționali și regionali și furnizorii de educație:
Mesajul cheie 4: Colaborarea și coproducția între o gamă largă de părți interesate și practicieni sunt necesare pentru a realiza programe de formare eficiente și pentru a facilita angajarea persoanelor cu dizabilități
Recomandări adresate autorităților naționale și regionale, furnizorilor de educație, furnizorilor de servicii și angajatorilor
Autor : Justina Radu
Evenimenete de multiplicare ALL IN in judetul Arges in cadrul Asociatiei Paraschiva
observatorul .RO
telefon: | e-mail:office@observatorul.ro